NL EN

Jaarverslag 2022

Het jaarverslag 2022 van Van Lanschot Kempen biedt aandeelhouders en andere stakeholders een integraal overzicht van onze resultaten en toegevoegde waarde als onafhankelijke, gespecialiseerde wealth manager.

Het verslag is ook beschikbaar in XBRL.

Download het Jaarverslag 2022 (pdf, Engelstalig)

Lees ook:

Boodschapper van de voorzitter - 2022 in vogelvlucht - Onze strategie - Waardecreatie - Collega's over 2022 - Alle verslagen over 2022

Boodschap van de voorzitter

'We kijken terug op een veelbewogen jaar waarin de oorlog in Oekraïne, energieonzekerheid en inflatie hun sporen nalieten op de samenleving en onze klanten. Het negatieve koersresultaat binnen vrijwel alle beleggingscategorieën had impact op elke belegger. Desondanks realiseerden we een hoge netto-instroom in assets under management en een toename van spaargelden. Ik ben onze klanten dankbaar voor hun vertrouwen in ons en mijn collega’s voor hun persoonlijke en ondernemende aanpak in het afgelopen jaar, waarmee zij onze klanten hebben geholpen in deze turbulente tijden.'

Lees de boodschap van Maarten Edixhoven

2022 in vogelvlucht

Wilt u meer weten over de belangrijke momenten voor onze klanten, aandeelhouders en organisatie? Download de infographic en bekijk 2022 in een oogopslag of lees de uitgebreide toelichting in het jaarverslag.

Download de infographic

Lees '2022: A year in review'

Onze strategie

Onze activiteiten worden beïnvloed door de economie, de maatschappij en andere externe factoren. Onze strategie moet die weerspiegelen en daarop inspelen.

Vanuit ons doel, het behoud en de opbouw van vermogen op een duurzame manier voor onze klanten en de samenleving, hebben we onze strategie bepaald.

Om te monitoren of wij op koers liggen om onze ambities waar te maken en waarde op lange termijn te creëren, hanteren wij financiële en niet-financiële KPI's en doelstellingen.

Onze waardecreatie

Als samenleving moeten we een duurzaam evenwicht vinden tussen people, planet en prosperity. Daarom streven wij bij Van Lanschot Kempen naar waardecreatie. Niet alleen financieel, maar ook voor de samenleving en het milieu. Waardecreatie betekent voor ons het zorgen voor duurzame groei op lange termijn en het onderhouden van langdurige relaties met onze klanten.

Ons model voor waardecreatie hieronder geeft een overzicht van onze inputs, outputs en impact via vijf soorten kapitaal uit het International Integrated Reporting Framework. Wij hebben dit model in 2022 verbeterd en geactualiseerd. Meer details over elk type kapitaal en concrete voorbeelden vindt u in het jaarverslag.

Lees 'Our value creation'

Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

Waardecreatiemodel 2022 Van Lanschot Kempen

Onze collega's over 2022

Bij Van Lanschot Kempen fungeren vier waarden als ons kompas: persoonlijk - gespecialiseerd - ondernemend - daadkrachtig. Deze waarden zeggen iets over wie we zijn, hoe we willen werken en hoe we met elkaar en onze klanten omgaan. Dertien collega’s vertellen wat deze waarden voor hen betekenen in hun dagelijkse werk, maar ook wat de impact ervan is op onze klanten.

De klantbeleving verbeteren

Een belangrijk onderdeel van mijn functie als commercieel directeur is de verbetering van de klantbeleving. Een van de dingen die ik waardeer bij Van Lanschot Kempen is dat we verbeteringen snel kunnen doorvoeren, omdat de communicatielijnen kort zijn. Iedereen is altijd bereid een stapje extra te doen.

Ons Next Gen-programma is een goed voorbeeld. We hebben in 2022 onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van de volgende generatie beleggers. Met andere woorden: de kinderen van onze klanten. Daaruit kwam naar voren dat de volgende generatie vooral behoefte heeft aan educatie en het ontmoeten van gelijkgestemden. Dus gaan we in 2023 van start met een serie masterclasses over onderwerpen als: ‘hoe begin je met beleggen’, ‘hoe beleg je duurzaam’ en ‘hoe ga je slim om met geld en vermogen’.

We hebben daarnaast onze klantcommunicatie verbeterd. Zo zijn er extra filters aangebracht in ons interne klantbeheersysteem, waardoor onze private bankers zich op een specifieke klantgroep kunnen richten en die van relevantere informatie kunnen voorzien. Een private banker kan bijvoorbeeld ‘heeft kinderen’ selecteren en vervolgens een blog of podcast over schenkingen alleen doorsturen aan klanten die kinderen hebben. En dat leidt weer tot meer klanttevredenheid.

Daniëlle van Leest – Commercieel directeur, kantoor Hilversum

Meer informatie

Als mezelf naar werk

Ik kwam tijdens de pandemie in mijn tussenjaar bij het Client Administration-team van Van Lanschot Kempen werken. Ik voelde me zo thuis, dat ik besloot hier ook tijdens mijn master Psychologie te blijven werken. Daarna heb ik de overstap gemaakt naar de rol van inclusie & diversiteitsspecialist in het HR-team. Ook werd ik voorzitter van ons LGBTQ+-netwerk. Die overstap was allesbehalve traditioneel, maar mijn leidinggevenden hebben me in iedere fase gesteund. En niet alleen op het werk.

Als queer persoon had ik niet verwacht dat ik helemaal als mezelf naar mijn werk zou kunnen gaan – en al helemaal niet bij een eeuwenoude wealth manager. Toch voelt dat bij Van Lanschot Kempen veilig en vertrouwd. Zelfs op het hoogste niveau van de organisatie is er ruimte voor persoonlijke verhalen en wordt iedereen erkend. Zo is onze Chief Risk Officer, Wendy Winkelhuijzen, de officiële sponsor van ons LGBTQ+-netwerk. In 2022 heeft zij namens Van Lanschot Kempen de Verklaring van Amsterdam van Workplace Pride ondertekend.

Ook voor onze klanten werken we aan de meest inclusieve manier om ze aan te spreken. Dagelijks zie ik hoe ver we bereid zijn te gaan voor onze collega’s, de steun die we elkaar bij ideeën geven en de ruimte die we elkaar gunnen om op onze eigen manieren te groeien. Door deze persoonlijke benadering voel ik me gelukkig dat ik hier mag werken. Ik ben er dan ook trots op dat ik Van Lanschot Kempen mijn werkgever mag noemen.

Mike van de Langenberg – Inclusie & diversiteitsspecialist

Meer informatie

Nieuwe benaderingen uitproberen

Ik werk nu een jaar bij het Digital Adoption-team. Onze nadruk ligt op data analytics. Met andere woorden: het toegankelijk maken en gebruiken van data, dashboards maken en inzicht bieden in de manier waarop klanten en collega’s gebruikmaken van onze digitale apps en tools.

Ik kwam in eerste instantie als stagiair bij Van Lanschot Kempen om aan mijn scriptie te werken. Ik heb daarvoor private bankers geïnterviewd over hun gebruik van digitale middelen. Op basis daarvan kon ik diverse dashboards opbouwen. Het bedrijf heeft me echt alle gelegenheid gegeven om kansen te pakken en in de loop van het proces steeds weer nieuwe benaderingen uit te proberen.

Die ondernemersgeest is belangrijk voor mij. Zowel persoonlijk als beroepsmatig. We zijn een klein, nieuw team en krijgen veel ruimte om te innoveren. Een voorbeeld daarvan in 2022 was het introduceren van het ‘5Miles’-platform voor micro-learning. Wie zich aanmeldt, krijgt per dag een nieuwe uitdaging, die je in vijf minuten kunt leren. In eerste instantie waren de uitdagingen allemaal gebaseerd op de programma’s van Microsoft Office, maar inmiddels hebben we een speciale cursus voor private bankers ontwikkeld voor de omgang met onze klantgerichte tools.

We analyseren daarnaast het verband tussen de overstap naar digitaal bij onze private bankers en de klanttevredenheid. We willen boven tafel krijgen of klanten die meerdere digitale contactpunten kunnen benaderen ook tevredener zijn met onze dienstverlening. Van data-analyses valt een hoop te leren!

Oumaima Charkaoui – Advanced analytics specialist & scrum master

Meer informatie

Relaties opbouwen

Ik werk alweer bijna dertig jaar bij Van Lanschot Kempen. Dat zegt wel iets over mijn gevoel voor het bedrijf, toch? Na drie jaar als hoofd Investment Research heb ik in 2011 toch weer voor het directe klantcontact gekozen en werd ik private banker.

Een belangrijke reden is de persoonlijke relatie die ik met een klant kan opbouwen. Je leert elkaar na verloop van tijd echt kennen. Dat is heel waardevol. Al mijn relaties hebben mijn mobiele telefoonnummer en kunnen me op elk moment bereiken. Maar ik zie mijn klanten bij voorkeur regelmatig in een-op-eengesprekken. Die gesprekken zijn lang niet altijd alleen zakelijk. In eerste instantie gaat het natuurlijk over geld, maar daar zitten altijd wensen, dromen en angsten achter.

De beste gesprekken zijn die waarbij de laptop in de tas blijft en het woord beleggen of investeren niet eens valt. Een ondernemer die zijn bedrijf verkoopt, zit soms helemaal niet te wachten op beleggingsadvies. Die loopt tegen heel andere zaken aan: wat betekent deze levensfase? En voor de eventuele partner en kinderen? Wat mijn werk speciaal maakt, is juist die interactie met de dromen en zorgen van mijn klanten. Dat speciale moment dat het geen gesprek is tussen private banker en klant, maar van mens tot mens. En dat dan vertalen naar oplossingen die in het belang van de klant zijn.

Jacco Vreugdenhil – Private banker

Meer informatie

Krachten bundelen, expertise combineren

Bij het Corporate Finance-team van Investment Banking zit specialisatie in het bloed. We beschikken over vergaande expertise in onze kernsectoren (Europees vastgoed, life sciences & zorg, tech & fintech en infrastructuur & duurzame energie). Onze twee gespecialiseerde productteams (Equity Capital Markets en Debt Advisory) werken nauw samen met de sectorteams.

We zijn voortdurend in gesprek met een netwerk van bedrijven en beleggers in die sectoren; we organiseren en nemen deel aan sectorfora; we leren non-stop bij en houden onze kennis actueel om relevant voor de klant te zijn en te blijven.

In 2022 hebben we met succes de expertise van twee teams van Corporate Finance (tech & fintech en Debt Advisory) samengebracht en zo een van onze fintech-klanten aan durfkapitaal kunnen helpen. Door onze diepgaande analyse van die fintech, waaronder het product en de onderliggende technologie, het bedrijfsmodel en de distributiestrategie, hebben we goed inzicht gekregen in de positionering en de toekomstperspectieven. We konden aan de hand daarvan ons internationale netwerk en de deskundigheid van onze schuldspecialisten inzetten om voor de klant de juiste financieringspartner te vinden en samen een passende structuur te ontwikkelen.

Uit het succes van die transactie blijkt wel hoe we met onze expertise in onze kernsectoren en -producten het beste resultaat voor onze klanten kunnen realiseren.

Maria Popova – Vice President Corporate Finance, Investment Banking

Meer informatie

Durf en daadkracht

Ik ben verantwoordelijk voor de beleggingspropositie van onze institutionele klanten in het Verenigd Koninkrijk (VK). Wij streven ernaar de beleggingsproblematiek van de klant te doorgronden en daar de meest effectieve oplossingen voor te bedenken. Dat betekent innovatief en daadkrachtig zijn, inspelen op kansen en vooral ook: durven.

Ik ben in 2020, dus midden in coronatijd, bij Van Lanschot Kempen in dienst gekomen. Op een bepaalde manier was dat natuurlijk een moeilijke periode, maar ik was zeer onder de indruk van de enorme focus van het team in het VK om te groeien en succes te boeken. Terwijl de internationale markten door hevige (koers)verliezen op hun grondvesten stonden te schudden, signaleerden wij een beleggingskans in ‘opportunistic credit’. Samen met onze collega’s in Amsterdam zagen we hier een gelegenheid die zich maar één keer in de tien jaar voordoet. Daarmee hebben we een sterke prestatie voor onze klanten neergezet. Ook in 2022 zien we mooie kansen. Dit keer vanwege de hoge inflatie en de zorg over een recessie. Omdat we hier juist in het verleden zo hard aan hebben getrokken, bevinden we ons nu in een uitstekende uitgangspositie om op de situatie in te spelen en een dynamische allocatie ten gunste van de klant te doen.

Als fiduciair manager zijn we uniek in het VK, mede dankzij de steun van een pan-Europese wealth manager. Hierdoor kunnen we ons echt ondernemend opstellen. We begrijpen alternatieve invalshoeken in beleggen, zowel geografisch als naar type belegger. Bovendien denken we divers. Dat steunt en helpt onze klanten. Juist door die brede ervaring kunnen we echt innoveren.

Arif Saad – Co-head Investment Strategy, VK

Meer informatie

De sprong wagen

Ik heb eind 2021 mijn vorige baan opgezegd, omdat de bedrijfscultuur na een overname helaas compleet omsloeg. Ik wilde bij een bedrijf werken waarvan de waarden bij mij pasten, dus ik was zeer selectief in mijn keuze. Ik had goede dingen gehoord over Van Lanschot Kempen. En ik voelde me prettig bij de manier waarop de organisatie met haar klanten en medewerkers omgaat. Ik besloot de sprong te wagen.

Misschien is dat ook wel een beetje het thema geworden van mijn werk als agile coach hier. Agile is natuurlijk een bekende werkwijze in de wereld van de informatietechnologie, maar het gaat om meer dan alleen maar procesverbetering. Het begint allemaal met mensen: dat ze graag willen weten wat de klant nodig heeft, bereid zijn om samen aan oplossingen te werken, elkaar vertrouwen, durven te experimenteren en samen te leren. En dat is in alle onderdelen van het bedrijf relevant, niet alleen in de IT.

In 2022 heeft de afdeling HR me gevraagd hen te helpen bij hun manier van werken. Ik had wel al eerder met niet-IT-teams gewerkt, maar nog nooit met HR. Door hun enthousiasme dacht ik ‘waarom ook niet?’. Ik heb de afdeling gestimuleerd om met een andere blik naar hun processen te kijken, om te experimenteren en om het geleerde met elkaar te delen. Ik ben erg trots op de inzichten die ze hebben opgedaan en de verbeteringen die ze hebben aangebracht. Daar komt vast nog veel meer goeds uit voort!

Liliia Malysh – Agile coach

Meer informatie

Nadruk op het klantbelang

Als een van de vier partners bij Mercier Vanderlinden ben ik, behalve voor een van onze beleggingsfondsen, ook verantwoordelijk voor de financiële en de IT-kant. We hebben maar drie beleggingsfondsen en twee strategieën. Daardoor kunnen we enorm gefocust en effectief zijn. Ik vergelijk het graag met een ijssalon. Sommige ijssalons verkopen veel verschillende smaken, maar de kwaliteit is gemiddeld. Wij verkopen alleen vanille en chocolade, maar wel van de beste kwaliteit.

Dit betekent één aandelenstrategie met circa vijftig aandelen, naast één obligatiestrategie. Al het vermogen van onze klanten is ondergebracht in drie beleggingsfondsen. En als partners beleggen wij ook in die fondsen. Dat heeft voor de klant een aantal belangrijke voordelen. Ten eerste is het belang van de klant ook ons belang: als die tevreden is, zijn wij het ook. En vice versa. En ten tweede maken we de dingen eenvoudig en efficiënt. Daadkrachtig betekent voor ons dat we een beleggingsoplossing kiezen die het beste is voor de klant, dat we tegelijkertijd efficiënt zijn en een uitstekende dienstverlening bieden.

We hadden al snel door dat de samenwerking met Van Lanschot Kempen prima verliep. Dus hebben we in december 2022 besloten die samenwerking te intensiveren om zo de voordelen van de efficiëntie en dienstverlening sneller te realiseren. Sterke punten optimaal benutten, het beste doen wat je kunt, een besluit nemen en er dan ook echt voor gaan: daar draait het allemaal om.

Frederic van Doosselaere – Managing partner, Mercier Vanderlinden, België

Meer informatie

Een duidelijk standpunt innemen

Ik ben in januari 2020 bij Van Lanschot Kempen gaan werken. Sinds 2022 geef ik leiding aan het Compliance Office, een van de teams binnen de afdeling Compliance. Mijn team is verantwoordelijk voor de contacten met de toezichthouders, beheer van beleidsdocumenten, compliance-trainingen en -bewustwordingsactiviteiten, maar ook voor de manier waarop we de integriteit van de medewerker binnen de organisatie organiseren en bewaken.

Zo ontwikkelen we in samenwerking met deskundigen onze eigen interne compliance-trainingen en zorgen we ervoor dat nieuwe medewerkers tijdens de inwerkperiode over de nodige compliance-informatie beschikken. Er wordt ons vaak om advies gevraagd over compliance-onderwerpen. Zo’n vraag kan vanuit verschillende bedrijfsonderdelen komen of vanuit de Raad van Bestuur. Het is dan aan ons om een duidelijk standpunt in te nemen en dat te onderbouwen.

Wat Van Lanschot Kempen zo uniek maakt, is onze relatief geringe omvang in vergelijking met de concurrentie. We bedienen specifieke klantsegmenten en de communicatielijnen tussen de afdelingen zijn kort. Veel hiërarchie is er daardoor niet. Er wordt ook veel samengewerkt: iedereen weet bij wie je voor een bepaalde expertise terechtkunt. Niet alleen bij welke afdeling of e-mailadres, maar bij welke persoon. Al die factoren maken het makkelijker om beslissingen én verantwoordelijkheid te nemen.

Kim Raaijmakers – Manager Compliance Office

Meer informatie

Gespecialiseerd in klantgerichtheid

Als specialist in marketing intelligence vertegenwoordig ik elk kwartaal de stem van de klant naar het bestuurslid dat verantwoordelijk is voor de commerciële activiteiten. Behalve gegevens uit onze systemen verzamel ik feedback van klanten en collega’s. Dat vat ik allemaal samen in drie of vier onderwerpen die de klant echt belangrijk vindt: doen we het op die zaken goed of moeten we juist verbeteren?

Zo bleek in 2022 uit onderzoek dat onze klanten blij waren met de verbeteringen van onze digitale systemen. Plus dat persoonlijk contact in deze tijd van crisis nog belangrijker werd gevonden dan anders. De eerste paar weken na de uitbraak van de oorlog in Oekraïne waren onze private bankers dan ook non-stop in gesprek met de klanten. Dat is een van de redenen dat onze klanttevredenheidsscores zo hoog zijn gebleven. Zelfs bij zo’n enorme neergang van de markten.

Voor onze private banking-klanten is juist die gespecialiseerde kennis cruciaal. Hoe meer geld je hebt, hoe complexer je financiële situatie. En dan is het belangrijk dat je een gespecialiseerde adviseur hebt waarin je vertrouwen stelt en die je begrijpt. We zijn enorm gericht op het verbeteren van de klantervaring: van het hoogste tot het laagste niveau van de organisatie en van de backoffice tot de frontoffice. Ik heb nog nooit voor een bedrijf gewerkt dat zó gespecialiseerd is in klantgerichtheid.

Stefan Philippart – Marketing intelligence specialist

Meer informatie

Beperkende overtuigingen overwinnen

Ik ben vier jaar geleden bij Van Lanschot Kempen begonnen, omdat ik invloed op verduurzaming wilde hebben. Als ik heel eerlijk ben, had ik het ‘imposter syndrome’: ik had mezelf ervan overtuigd dat mensen in de financiële sector allemaal erg kil waren. En analytisch. En dus dwong ik mezelf om net zo te worden als al die anderen. Zoals zij wilden dat ik was. Dacht ik. Maar ik had ongelijk!

Tijdens ons off-site-programma ‘The Gift’ kwam ik erachter dat ik alleen maar door mijn eigen beperkende overtuigingen werd tegengehouden. Ik ben niet alleen een mens van processen. Ik ben een mensenmens. Bij Van Lanschot Kempen zijn we juist trots op de persoonlijke aanpak. Op mijn terrein van ‘betrokken aandeelhouderschap’ vertaalt zich dat naar heel goed luisteren naar fiduciaire klanten als die ons vertellen wat hun doelstellingen zijn. Maar in mijn relatie met collega’s had ik dat persoonlijke aspect ondergeschikt gemaakt – juist waar dat het er het meeste toe doet.

Ik realiseerde me ineens dat iedereen een eigen verhaal heeft. Dat we allemaal naar menselijk contact verlangen. Bij vergaderingen begon ik de warmte tussen de collega’s onderling te zien. Ik ben niet langer bang om te lachen. Of om me kwetsbaar op te stellen. En wat blijkt? Die verbinding met het persoonlijke werkt niet tegen me, maar maakt dat ik m’n werk nog beter kan doen.

Eszter Vitorino – Lead expert, Sustainability Advisory

Meer informatie

Navigeren door de regelgeving

Vanuit mijn functie als jurist help ik Investment Banking door het juridisch en regelgevend kader te navigeren waar we als Van Lanschot Kempen mee te maken hebben. Het doel: onze klanten met Corporate Finance- en Equity Capital Markets-diensten kunnen bedienen.

Onze sector is sinds de crisis van 2008 steeds sterker gereguleerd (financieel, bescherming van beleggers, duurzaamheid). Door het enorme bereik van onze dienstverlening en de vele rechtsgebieden waarin we actief zijn, hebben we met complexe wet- en regelgeving te maken. Die complexiteit dwingt ons als juridisch adviseur om die gespecialiseerde regelgevingsblik te vertalen naar iets praktisch. Zodat wij de dingen voor onze klanten eenvoudiger kunnen maken.

Zo waren we in 2022 betrokken bij een belangrijke transactie in de sector biowetenschappen. Van Lanschot Kempen staat European Biotech Acquisition Corp bij, een aan de Nasdaq genoteerde ‘special purpose acquisition company’ (SPAC), rond de fusie met biofarmacieconcern Oculis. Die transactie is in 2022 aangekondigd en wordt naar verwachting het eerste halfjaar van 2023 afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door de diverse toezichthouders. Ik ben er trots op bij die transactie betrokken te zijn geweest, vooral omdat er in de VS op dat moment diverse wijzigingen in de wet- en regelgeving rond SPAC’s werden doorgevoerd. Wij konden adviseren hoe door die wijzigingen te navigeren en het voor de klant mogelijk te maken om de deal met succes af te sluiten.

Johnathan Leibbrandt – Lead expert, Juridische Zaken

Meer informatie

Innovatie stimuleren

Ik maak bij Risk Management deel uit van een klein team kwantitatieve deskundigen (‘quants’), dat zich bezighoudt met kredietrisicomodellen waarmee we ons kapitaal en onze voorzieningen berekenen. Dit betekent bijvoorbeeld dat we modellen maken van het risico dat we lopen als een klant bij een (hypotheek)lening in gebreke blijft.

De laatste tijd zien we ook de invloed van gebeurtenissen in de wereld op het gedrag van onze klanten, zoals corona en de oorlog in Oekraïne. Dit gedrag was niet meteen zichtbaar in de cijfers, dus zijn we met de relevante stakeholders om tafel gaan zitten om de nieuwe realiteit in onze kredietrisicomodellen te verwerken.

Wat ik echt heel leuk vind aan mijn werk bij Van Lanschot Kempen, vooral ook in vergelijking met grotere organisaties, is dat ik de vrijheid en de kans krijg om nieuwe dingen te proberen. Meteen al vanaf dag één kreeg ik veel verantwoordelijkheid, ook in het contact met onze stakeholders – of dat nu collega’s van Finance, het senior management, onze toezichthouder De Nederlandsche Bank of onze accountant PwC is. Van Lanschot Kempen hecht echt waarde aan ondernemersgeest: ongeacht het niveau waarop je werkt, word je gestimuleerd om met innovatieve ideeën te komen. En je hoeft niet bang te zijn dat die ideeën direct in de prullenbak belanden.

Alexander Schmitt – Quantitative expert, Risk Management

Meer informatie

Download de jaarverslagen

Wilt u meer weten over specifieke onderwerpen die in 2022 aan de orde waren? Download dan onze verslagen over 2022. Bezoek het archief voor informatie over onze resultaten in voorgaande jaren.

Meer over onze financiële resultaten